brandwerende schuifdeuren voor spoortunnel
03-12-2013
Afgelopen zomer hebben we in samenwerking met ons zusterbedrijf Indeko Holland diverse brandwerende schuifdeuren geproduceerd voor een spoortunnel in het Brabantse Best. Dit gebeurde in opdracht van ProRail, naar aanleiding van aangescherpte eisen aan dit soort deuren.
Aangezien er geen tijd was om een compleet nieuwe branddeur te ontwikkelen, bedachten we een andere oplossing. Door een bestaande, ook door aalbers|wico ontwikkelde variant te upgraden, slaagden we erin om binnen de gestelde tijd te voldoen aan alle wensen en eisen van ProRail.
bestand tegen enorme drukgolven
De nieuwe deuren moesten volgens het eisenpakket van ProRail 120 minuten brandwerend zijn; op zich een gebruikelijke eis. Daarnaast moesten ze echter ook bestand zijn tegen enorme drukgolven. De treinen die door de spoortunnel razen, veroorzaken namelijk zo’n hoge druk, dat de bestaande deuren bijna uit hun sponningen werden gezogen. Van de nieuwe deurconstructie werd daarom geëist dat deze een druk van ruim 4.000 kg zou kunnen weerstaan.
proefopstelling en toetsing
Na de deuren op basis van de geëiste waardes te hebben berekend en geconstrueerd, produceerden we eerst een proefdeur, om er zeker van te zijn dat zich tijdens de montage geen verrassingen zouden voordoen. Die is vervolgens in een proefopstelling door de diverse betrokken partijen beoordeeld in ons testcentrum in Renswoude.
grote tijdsdruk
Omdat het treinverkeer moest worden stilgelegd voor de montage van de nieuwe branddeuren, vonden de montagewerkzaamheden plaats onder grote tijdsdruk. Dankzij de inzet van 5 ploegen slaagden we erin om de deuren keurig volgens planning aan te brengen, zonder onnodig oponthoud.
« naar overzicht